Nieuws
KNVB: ‘Speelschema’s en indelingen aanpassen voor CO2-uitstoot’
In het amateurvoetbal reist 44 procent van de spelers met de auto, 37 procent met de fiets en 18 procent te voet. Jaarlijks gaat het om 248.977.300 gereden kilometers met de auto. Het overige deel van de CO2-uitstoot in het amateurvoetbal komt van het OV, dat goed is voor 1 procent en gelijk staat aan 5.658.575 kilometer.

Onlangs, in het seizoen 2020/’21, is door de KNVB het 4-fasenvoetbal ingevoerd voor pupillen om de gelijkwaardigheid en voetbalplezier te vergroten door een snellere herindeling. Een andere belangrijke reden voor de invoering van deze competitievorm is de besparing van 17 procent reisafstand.

Voor het gehele pupillenvoetbal gaat dat om ruim 25,8 miljoen vermeden reiskilometers per seizoen. Dit staat gelijk aan een besparing van 2.217 ton CO2 en is vergelijkbaar met meer dan 3.000 retourvluchten van Amsterdam naar Barcelona. In het seizoen 2021/’22 start de KNVB ook pilots met meerfasenvoetbal bij de junioren, waardoor er nog minder kilometers worden gereden.

“De aanpassingen in het speelschema van de pupillen zorgen voor een enorme vermindering van de CO2-uitstoot. Dat geeft ons de energie om nog meer stappen te zetten in onze duurzaamheidsambitie. Samen met onze partners ENGIE en Volkswagen streven we ernaar om met ons mobiliteitsprogramma GO de CO2-uitstoot verder terug te dringen. Dit willen wij bereiken door de reiskilometers te verduurzamen en onze leden te enthousiasmeren om te gaan fietsen of samen te rijden. Ook rijden al onze verenigingsadviseurs en medewerkers van voetbalontwikkeling elektrisch waardoor we elk seizoen 1,2 miljoen kilometers groen afleggen”, aldus Marc Nipius, partnershipmanager MVO-projecten.

Donderdag zijn de KNVB, ENGIE en Volkswagen gestart met de publiekscampagne om leden te enthousiasmeren om vaker samen te rijden of de fiets te pakken. Bovenstaande campagnevideo maakt daar deel van uit.
Algemeen - vrijdag 23 april 2021